Loading
| כניסת מטפלים | צור קשר|About Iapp
בית הספר לפסיכותרפיה של מכון מגיד מבית האוניברסיטה העברית ההרשמה בעיצומה למחזור ד' של המסלול ללימודים מתקדמים 'לקרוא את ביון' נותרו מקומות ספורים בתכנית התלת שנתית לפסיכותרפיה בגישה דינאמיתבמהלך חודש יוני מתקיימים ראיונות הקבלה לתכניו
פרטים נוספים >>
נמשכת ההרשמה ללימודי פסיכותרפיה בילדים ובנוער בגישה פסיכואנליטית אוניברסיטת תל אביב שנה"ל תשע"ח. ניהול אקדמי: אבי שרוף ויונית שולמן התכנית מתקיימת במסגרת היחידה ללימודי המשך והשתלמויות, ביה"ס לעבודה סוציאלית לפרטים נוספים המשיכו בקריאה
פרטים נוספים >>
לעמותה לילדים בסיכון דרושים אנשי טיפול הצטרפו לעמותה לילדים בסיכון המובילה את תחום הטיפול באוטיזם בגיל הרך
פרטים נוספים >>
מכון מפרשים, המכללה האקדמית ת"א-יפו, שמחים להזמינכם ליום עיון: מגשר וקשר לאינטגרציה מאחדת - פסיכואנליזה התייחסותית ו"הגל השלישי" בCBT יום שישי 9.6.17
פרטים נוספים >>
נמשכת ההרשמה לתכניות הלימוד בפסיכותרפיה פסיכואנליטית לשנת הלימודים תשע”ח
פרטים נוספים >>
מפגשים בצוותא 2017 עיר בעין הסערה: ערב עם אורי רוזנווקס ואיל בלחסן, יוצרי הסדרה, "לוד - בין ייאוש לתקווה"
פרטים נוספים >>
תכנית הכשרה תלת-שנתית ללימודי פסיכולוגיית העצמי איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות פותח מחזור לימודים חדש של תכנית-יסוד להכשרה תלת-שנתית בפסיכותרפיה 2016/17-2018/19
פרטים נוספים >>

על הסרט הדוויג


מחבר המאמר: רות נצר
הסרט 'הדוויג' ( 2010) של ברונו דומון, המוצג עתה בבתי הקולנוע בארץ, מספר על סלין, סטודנטית לתיאולוגיה המנסה להתקבל כחברה במסדר נזירות. בעודה חניכה במנזר מאמצת לעצמה סלין את השם הדוויג, שהוא שמה של מיסטיקנית קתולית אדוקה בת המאה ה-13 שהותירה אחריה מורשת עשירה של שירה והגות תיאולוגית הקושרת בין סיגוף הגוף להתעלות האמונה.
סלין מאוהבת בישו ולו בלבד היא שומרת את בתוליה. בדרך אל האיחוד הרוחני עם הצלוב היא מייסרת את גופה במקצת הייסורים שעברו על בן האלוהים בדרכו למלכות שמים. היא מרעיבה עצמה, מפקירה את גופה לגשם ולרוח ומשתדלת להוכיח שהיא זו הראויה לקרבתו האינטימית של ישו. האיסור העצמי על המזון או על המלבוש החם מביא עליה תחושות אקסטטיות רוויות סבל, שדומון משתדל לחבר בינן לבין מסורת הסגפנות הקתולית שהמגלם המובהק שלה היה פרנציסקוס הקדוש מאסיזי שפעל באיטליה בזמן מקביל לפעילותה של הדוויג בפלנדריה. גם הוא היה בן עשירים שהמיר את תפנוקי הגוף בתזה של התקרבות אל האל דרך הסיגוף ודיכוי התשוקה. כשסלין מפזרת את פת הלחם שלה לצפורים במקום לאכול אותה, עולה בעיני רוחנו דמותו של פרנציסקוס מאסיסי שדיבר את שפת הצפורים.
הסגפנות הזו מקוממת כנגדה את הנזירות שאצלן היא מתארחת. שהרי על פי תפיסתן סלין מתעקשת להוכיח כי היא טובה מהן ובכך נופלת במלכודת חטא הגאווה שעליו אין סליחה בטרמינולוגיה הנוצרית, למעשה הן רואות אותה כעסוקה באהבה עצמית, כלומר, בצרכיה שלה. על כן הן שולחות אותה לבטא את אמונתה באל בתוך העולם הממשי. היא מסולקת מהמנזר וחוזרת לשמה האמיתי, סלין, ושבה אל חיק משפחתה הבורגנית והעשירה, לדירה המרהיבה באיל סן לואי בפריס, לבית ההורים המנוכר, הקר ולבדידות. אביה הוא שר בממשלת צרפת ואמה המשועממת מבזבזת עתותיה במסע קניות מתמשך.
הקשר הרגשי היחיד שלה הוא אל הכלב שלה. אותו היא מחבקת בבדידותה הנואשת לאהבה, שאינה מסוגלת לבקש מגבר בשר ודם. היא סובלת מחסר באהבה, ואינה מוכנה לקבל אותה בקשר אנושי בשר ודם, ומכאן הרעב והמצוקה הגדולים.
היא פוגשת בחור ערבי צעיר בשם יאסין, שחי עם אחיו בשכונות העוני של פריס, ועד מהרה מבלה את רוב זמנה בחברתו. היא לא רוצה סקס, היא רואה את עצמה ככלתו של ישו, שמאוהבת בו, והוא מתקשה להבין אותה ואומר לה שהיא מופרעת. סלין פוגשת את אחיו של יאסין, נאסיר, מוסלמי קיצוני ומיליטנטי, רואה את מצוקתה, והוא מושך אותה להקדיש את אהבתה הדתית למעשי גאולה בעולם, שכרוכים בהקרבה עצמית. כלומר, להיות שהידית. אין בו אמפתיה וחמלה למצוקתה, כשהוא רואה שהיא בוכה כשגבר מביט בה במבט ארוטי, והוא רואה בה מכשיר למימוש ערכיו הלאומניים-דתיים, שבהם האל מועדף על פני האדם.

ניתן להבין שחיפוש האהבה הטוטלי של סלין באלוהים הוא תחליף לאהבת ההורים המנוכרים. אולם אהבת האל שלה אינה רוחניות דתית ומיסטיקה לשמה אלא תוצר של רעב נפשי, נתק מהגוף, הכחשת צרכיה ורגשותיה האנושיים, ותמימות מנותקת מהמציאות. השילוב של נתק מההורים, הסגפנות האנורקטית, והעדר שיפוט בהתנהגותה מעידים על כך שאהבת האל שלה היא חלק מפתרון למצוקה נפשית, כמו סימפטום נפשי שמבטא את הבעיה וגם מנסה להוות פתרון, בעיתי ככל שיהיה. אשה שישבה לידי בקולנוע אמרה – זה במקום אשפוז פסיכיאטרי.
חוסר השיפוט שלה הוא בכך שהיא מספרת לבחורים על אהבת האל שלה והיותה כלתו של ישו, מאוהבת בו, בלי הבחנה למי ניתן לספר דבר כזה ולמי לא. למעשה בחורה תמימה כזו שהולכת עם כל זר שפוגשת, ללא שיפוט, יכולה היתה להיות מנוצלת בקלות במובן מיני, ומפתיע שזה לא קורה. אולם התמימות שלה הופכת אותה למנוצלת על ידי קיצוניים מוסלמים פנטיים, שמתרגמים את אהבת האל שלה לגיוסה לפעילות של אלימות שהידית שמביאה למותה.
הסרט הזה מזכיר את הסרט 'לשבור את הגלים' (1996) של פון טרייר. הסרט מספר על סיפור אהבה בין בס שחיה בכפר דייגים שבצפון סקוטלנד, ובעלה הטרי יאן הנאלצים להיפרד כשהוא חוזר לעבודתו בקידוח נפט. בס מוצאת את המפלט לגעגועיה הבלתי נסבלים לאהובה בשיחות עם אלוהים ותפילות לשובו של יאן. בשובו פצוע היא חושבת שזו אשמתה. היא מתערערת בנפשה, וכשהוא מבקש ממנה לשכב עם גברים אחרים ולספר לו על כך, אולי כדי שהוא יתחבר כך לאנרגית החיים, היא מאמינה שזה רצון אלוהים. בס מפקירה עצמה למיניות סוטה ואלימה של גברים שמתעללים בה עד מוות, מתוך אמונה דתית עמוקה שכך תציל את אהובה הפצוע אנושות. ואמנם הוא ניצל והיא מתה מההתעללות הגברית שנעשתה בה. לאחר מותה, דמותה ניבטת מהשמיים, וכך מואצלת לה הילת קדושה, וגם נרמז שאכן מותה הציל אותו.
כמו בסרט 'לשבור את הגלים', מתוארת ב'הדוויג' נערה צעירה מעורערת בנפשה, שהאהבה היא חזות הכל עבורה, שנאחזת באהבת אלהים קיצונית מיסטית ובעמדה מזוכיסטית כפתרון גואל לחייה המשובשים. היא מקריבה עצמה לסבל של קור ורעב כהתעללות עצמית. בס, גבורת 'לשבור את הגלים' מקריבה את חייה למען הצלת אהובה הפצוע, מתוך אמונה נוצרית בסבל הגואל של ההקרבה העצמית. בשני המקרים אמונתה מנוצלת על ידי הגברים.
בשני הסרטים יש תאור של אשה צעירה, ובשני המקרים האשה לא מצליחה להאחז ביסוד הגברי הפנימי בנפשה, שעשוי לייצב את האמוציונליות שלה על ידי עמדה רציונלית מעשית ומציאותית, ולא מצליחה להאחז ביסוד האלוהי בנפשה כמקור גאולה. היסוד הגברי והאלוהי מושלכים על דמות ישו כדמות חיצונית שרק בה הישועה.
בס וסלין, שתיהן מתוארות כנשים ילדותיות, בלתי כשירות למציאות הקשה של החיים, כשהקוד הפנימי הרגשני ועולמן הפנימי שמקבל את משמעותו מהאמונה באל, מעוור אותן מראות את הקודים של עולם המציאות. שמיעת קול אלוהים של בס, והריטואל הסגפני של סלין הם קומפנסציה לחוסר האונים ולחרדות של הגיבורות. אלה פתרונות קומפנסטוריים-מפצים שאכן יעילים (זמנית) כנגד החרדות, אבל לעומת זה, הם מוליכים להטעיה חריפה במציאת פתרון למציאות החיים. גבולות המציאות/דמיון ושיקול הדעת של שתיהן מוטל בספק. הן תערובת מוזרה של חולשה וכוח. הכוח נובע מהאידיאה הישועית של גאולה לזולת באמצעות קורבן עצמי, שהן תפוסות בה בטוטליות. למעשה הארכיטיפ של הקורבן הגואל, שהופך להיות מרטיר, המעונה הקדוש, משתלט עליהן משום חולשתן, והן קורבן של נפשן. לטוטליות כוח קסם עצום, כמו למוחלטות האלוהית. אולם הטוטליות של הקורבניות הנשית, שנערצת על ידי כותבי התסריט, ומשתלטת על הנשים שלפנינו, חושפת דווקא את הרפיפות הרעועה שלהן, שהמוחלטות הזו אמורה לפצות ולתקן.
סרט שמקביל למוטיבים האלה הוא 'סוף הרומן' (1999). בסרט הזה - שגם הוא נכתב ובוים על ידי במאי-גבר, ניל ג'ורדן. - מסופר על שרה, אישה נשואה, לכודה במערכת נישואין קרה, שנסחפת למערכת יחסים לוהטת עם סופר שמבקר בביתם. שרה נודרת שאם אלוהים ירפא את אהובה שחלה, היא תוותר עליו. האהוב נרפא והיא מגשימה את נדרה, ולמעשה חיה חיי בדידות ואומללות. כשתעלומת התרחקותה ממנו נפתרת, המאהב מנסה להשיבה אליו, ואל האהבה והחיים בכלל. אולם מאוחר מדי. היא חולה בסרטן ריאות - כמטפורה למחנק של חייה, לאי יכולתה לחיות ללא אהבה - והיא מתה. שוב לפנינו אישה שמזוהה בטוטליות עם אהבה לגבר וקורבן עצמי למענו, עד מוות. כמו גיבורת 'לשבור את הגלים', גם שרה לא ניצלת ממותה על ידי אלוהים, שאליו היא פונה בהתמכרות, כדי לקבל כוח לעמוד בגורל שגזרה על עצמה. וגם לה מוענקת הילת קדושה על המרפא שהיא מביאה מתוך קורבנותה, כשנרמז שלא רק אהובה נרפא, אלא גם שנשיקתה לילד גרמה להעלמות כתם לידה ענקי שכיסה את פניו. כמו בס, גם היא הופכת לקרבן קדוש ומרפא. אולם שלא כמו בס וסלין אישיותה מאורגנת היטב במציאות החיים.

הנטיה של נשים לשרת את צרכי הזולת, מתוקף ההבט האמהי-נשי בנפשן, נוצלה על ידי התרבות הפטריארכלית בכל הדורות, שהפכה אותן למשרתת צרכי הבעל והילדים. בסרטים אלה האשה חיה תסריט שגברים כתבו, כשהם כופים על נשים לחיות למען הגבר האהוב, עד מוות. בסרטים האלה הנשים עוצבו על ידי המבט הגברי של ההתסריטן-הבימאי, ולכן הן הקורבן של המבט הגברי המעצב אותן ודן אותן לקרבנות שכזו, בשרות העולם הגברי, שהרי הן מקריבות עצמן למען הגבר; בן-הזוג, האהוב או ישו האהוב.
מתרחש כאן ניצול (אביוז-שימוש לרעה) של האישה, על ידי המבט הגברי של התסריטאי. הדימויים של הגבר אודות האישה דוחפים את האשה לחיות תסריט שסופו האלים בלתי נמנע, ומונעים מהגבר לראות את האישה כמות שהיא ולהתייחס לרגשותיה. בעלה של בס שולח אותה לשכב עם גברים אחרים בלי להתחשב ברגשותיה. למורה הדת האיסלמי אין אמפתיה וחמלה למצוקתה של סלין, כשהוא רואה שהיא בוכה כשגבר מביט בה במבט ארוטי, והוא רואה בה רק מכשיר למימוש ערכיו הלאומניים-דתיים, שבהם האל מועדף על פני האדם.
דימוי האשה המוכתב על ידי המבט הגברי - מונע מהאישה לראות עצמה כמות שהיא ולהיות מה שהינה, כאדם וכאישה. ובסופו של דבר, נראה לי שהן מוצאות להורג על שהעזו להיות גדולות מן החיים. כאילו הוקרבו שוב, ונענשו על ידי הגבר שתפר להן את גורלן המזוכיסטי. דומה שהמבט הגברי מעניש אותן הן על נכויותיהן והן על גדולתן הדתית הבלתי נסלחת.
מעניין שבמיתולוגיה היוונית מופיע ספור שבו האשה, אלקסטיס, מתנדבת למות במקום בעלה אדמטוס. כבר שם מופיע המוטיב של הקורבנות הנשית שנועדה להציל את הגבר. אבל המפתיע הוא שדווקא במיתוס היווני הקדום בסופו של דבר ניצלת האשה ממותה. הרקולס הוא שמציל אותה ממות. המיתוס היווני הקדום לא מקבל את מתת הקורבנות הנשית למען הגבר.










 
04/06/17 הרצאה חמישי - 29.6.2017 - "אמת וחובה"- על השימוש ואי השימוש בפרשנות בטיפול במשחק עם ילדים - אגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית
פרטים נוספים >>
16/09/16 תוכנית ערבי חמישי 2016-2017 : "דיאלוג בין גישות פסיכואנליטיות בנות זמננו " סדרת המפגשים צמחה מתוך רצון לדיאלוג בין גישות טיפול פסיכואנליטיות שונות סביב נושאי ליבה משותפים. בחרנו להפגיש אנשי טיפול מהזרם האנליטי (יונגיאני) העכשווי, הפחות מוכר, עם אנשי טיפול מהזרמים המוכרים האחרים.
פרטים נוספים >>
06/10/16 החטיבה לטיפול זוגי בגישה פסיכואנליטית : תכנית שנתית 2016-2017 החטיבה הזוגית ממשיכה את פעילותה במסגרת האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.
פרטים נוספים >>
14/06/14 קבוצות קריאה למטפלים בנושא "תורת החלומות" קבוצות קריאה בנושא תורת החלומות. הקבוצות הן של עמיתים ללא תשלום.
פרטים נוספים >>
09/10/13 הרשמה למכתבי התפוצה של האגודה
פרטים נוספים >>
06/03/16 פסיכואנליזה ואתולוגיה קבוצת הקריאה החדשה שמתארגנת - תדון בקשרים בין מחקר התנהגות של בעלי חיים לבין הבנת יסודות הפסיכואנליזה.
פרטים נוספים >>
09/10/13 חוברת ימי עיון והרצאות מטעם האגודה
פרטים נוספים >>